Od 1 września 2012 r. w naszej szkole realizowany jest Dwustronny Partnerski Projekt Szkół w programie Comenius „Uczenie się przez całe życie” pod nazwą „Turystyczne poszukiwanie skarbów w centrum i na peryferiach Unii Europejskiej”.
Comenius
Dwustronny Partnerski Projekt Szkół w programie Comenius „Uczenie się przez całe życie”.
Nazwa projektu:
„Turystyczne poszukiwanie skarbów w centrum i na peryferiach Unii Europejskiej”- „Touristische Schatzsuche im Zentrum und an der Peripherie der Europäischen Union”
W lipcu 2012 roku Polska Narodowa Agencja programu Comenius poinformowała naszą szkołę o zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego dla projektów składanych do dnia 21 lutego 2012 roku. W wyniku selekcji projekt otrzymał na poziomie europejskim status „zaakceptowany” oraz przyznano mu dofinansowanie. Program realizowany będzie w roku szkolnym 2012/2013 i 2013/2014 wspólnie ze szkołą partnerską: Gymnasium Traben- Trabach w Niemczech.
Gymnasium Traben- Trabach istnieje od 1573 roku. Realizacja myśli europejskiej należy do najważniejszych zadań szkoły. Świadczy o tym nawiązanie współpracy z 21 europejskimi szkołami w przeciągu ostatnich 13 lat.
Obie nasze szkoły leżą w obszarach granicznych. Mieszkańcy tych terenów przeżyli w swojej historii trudne czasy, lecz pozostawili cenne dziedzictwo kulturowe. W ramach dzisiejszych granic Unii Europejskiej Traben- Trabach leży w centrum, podczas gdy Rzeszów położony jest raczej peryferyjnie. Właśnie w tym dostrzeżona została geograficzna zaleta współpracy, co wyraża się również w nazwie projektu. Turystyka jest wyrazem europejskiej wolności w której żyjemy oraz motorem rosnącej europejskiej świadomości obywatelskiej. W obu miejscowościach, które są tak różne pod względem wielkości, położenia i zaplecza, turystyka symbolizuje również nadzieję na rozwój gospodarczy i na postępujące zmiany strukturalne w kierunku nowoczesnego społeczeństwa.
Cele projektu:
• poznanie przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa regionu własnego i regionu partnera, • zestawienie i ocena turystycznych elementów składowych własnego regionu i regionu partnera, • uwrażliwienie na długofalową turystykę poprzez zastosowanie gier strategicznych, • poznanie pracowników w instytucjach ds. turystyki w obu miejscowościach oraz ich metod pracy, • samodzielne zebranie zdobytej wiedzy w formie turystycznych produktów (plakaty, broszury, zdjęcia, filmy), • artystyczne przedstawienie wyników projektu podczas wymiany uczniowskiej, • pomnożenie i rozwijanie kompetencji językowych, • pomnożenie i rozwijanie kompetencji informatycznych.
W ramach projektu realizowana będzie współpraca z partnerami spoza szkoły. Należą do nich m.in.:
• instytucje ds. turystyki w Traben- Trabach i w Rzeszowie, • Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, w której siedzibie przeprowadzony zostanie projekt „Zrównoważony rozwój”, • grupa projektowa Bundeswehr POL&IS (Polityka i Międzynarodowe Bezpieczeństwo).
Prace projektowe są zintegrowane z lekcjami przedmiotowymi i realizowane w trakcie zajęć lekcyjnych klas licealnych. Dotyczą następujących przedmiotów szkolnych:
• historii (badanie dziedzictwa historycznego obu regionów), • geografii (analiza geograficznych warunków obu regionów turystycznych i gospodarczego znaczenia turystyki), • biologii (badania dotyczące endemitów w obu regionach), • matematyki i informatyki (opracowanie ankiet, statystyk, prognoz), • wiedzy o kulturze (badanie dziedzictwa kulturowego- architektura, sztuka), • muzyki (przygotowanie wspólnego występu- orkiestra, chór, grupy taneczne), • języka niemieckiego (polscy uczniowie) i języka francuskiego (niemieccy uczniowie). Dokonają oni analizy wpływu języka sąsiada na język ojczysty, • języka angielskiego (polscy i niemieccy uczniowie będą się komunikować w trakcie realizacji projektu także w języku angielskim), • wychowania fizycznego (zawody sportowe).
KATALOG TREŚCIOWY PROJEKTU
Szkolny Koordynator programu Comenius Ewa Salamon
|